Reducerile comerciale solicitate de către retaileri pentru produsele alimentare autohtone ar putea fi plafonate. O inițiativă legislativă în acest sens a fost înregistrată, recent, în Parlament.

Documentul prevede că marimea reducerilor comerciale oferite de catre producător comerciantului pentru vânzarea produselor alimentare nu va putea depăși 10% din prețul de vânzare al furnizorului. Excepție va fi perioada desfășurării activităților de marketing și publicitate la produs. În acest caz, comercianții și furnizorii vor stabili, în contrat separat, prețul de achiziție al produselor. Totuși, perioada de desfasurare a activităților de marketing și publicitate nu va putea depăși 60 de zile pe an per produs.

Persoanele care nu vor respecta noile preveri vor risca amenzi de la 50 la 100 de unități convenționale, adică de la 2,5 mii lei până la 5 mii lei, în cazul persoanei fizice și de la 200 la 400 de unități convenționale, de la 10 mii la 20 mii lei, în cazul persoanei juridice.

Potrivit autorului proiectului, au fost sesizate cazuri când comercianții solicită reduceri de până la 30 la sută din costul de achiziție. Această situație impune producatorii, în special pe cei mici, să vândă produsele sub costul de fabricare.

Conform unui studiu al Ministerului Economiei și Infrastructurii, comercianții solicită de la producători locali de lapte un discount între 1,5% (producători potențiali) și 15% (producători mici). Suplimentar sunt achitate servicii de marketing, costul cărora atinge 3% din valoarea mărfii. Prin urmare, reducerile solicitate pot ajunge la 18 la sută. Consecutiv, adaosul comercial aplicat de comercianti pentru vânzarea produselor lactate constituie, în medie, 25%, prin urmare marja de venit a comerciantilor depășește 40% din prețul de comercializare. O situatie similară se înregistrează și în cazul produselor din carne și a conservelor.