Proprietatea asupra terenurilor, descrisă în proiectul noului Cod funciar, la Capitolul II, reglementeză proprietatea publică asupra terenurilor, regimul juridic al terenurilor din domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, din domeniul public, regimul juridic al terenurilor din domeniul privat, delimitarea terenurilor, înstrăinarea terenurilor, înstrăinarea terenurilor proprietate privată, şi obligaţiile proprietarilor de terenuri. 

Deci, dreptul de proprietate publică asupra terenurilor aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale. Dreptul de proprietate al statului asupra terenurilor este exercitat de către Guvern, iar dreptul de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale este exercitat de către consiliul local sau Adunarea Populară a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia. 

Potrivit proiectului noului Cod funciar, în domeniul public al statului se includ terenurile care, prin natura lor, prin lege sau în modul stabilit de lege, sunt destinate satisfacerii unor necesităţi de ordin general. În domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale se includ terenurile care, prin natural lor, prin lege sau în modul stabilit de lege, sunt destinate satisfacerii necesităţilor locuitorilor unităţii administrativ-teritoriale. 

Terenurile din domeniul public au un regim juridic special, acestea sunt inalienabile, insesizabile şi imprescriptibile, nu pot fi înstrăinate, dar pot fi date numai în administrare, folosinţă sau în concesiune, în condiţiile legii. De asemenea, nu pot fi supuse executării silite, asupra lor nu se pot constitui garanţii reale, interdicţii şi măsuri asigurătorii şi nu pot fi dobândite de terţi prin uzucapiune. Darea în administrare, în folosinţă sau în concesiune se efectuează, după caz, prin hotărâre de Guvern, prin decizie a consiliului local sau Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia şi se face prin licitaţie publică. 

Se propune drept excepţie fără a desfăşura licitaţie publică, ca statul sau, după caz, unitatea administraţiv-teritorială să poată transmite, terenuri din domeniul public în folosinţa:

  • organizaţiilor necomerciale cu statut de utilitate publică;
  • proprietarii de construcţii autorizate şi amplasate pe acestea. 

La fel, în proiectul Codului funciar au fost incluse norme ce ţin de delimitarea terenurilor proprietate publică a statului, executarea lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului şi a terenurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, identificarea şi formarea terenurilor proprietate publică etc. 

Cum va avea loc însrăinarea terenurilor din domeniul privat al statului?

Sunt incluse și norme ce ţin de înstrăinarea terenurilor din domeniul privat al statului/unităţilor administativ-teritoriale. De asemenea, a fost reglementat şi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor, conţinutul dreptului de proprietate privată asupra terenurilor şi subiecţii dreptului de proprietate privată. 

Astfel, dreptul de proprietatea privată asupra terenurilor poate fi dobândit, în condiţiile legii, de persoanele fizice şi juridice cetăţeni ai Republicii Moldova. La fel, a fost menținută prevederea actuală precum că persoanele străine sau apatrizii nu pot dobândi drept de proprietate asupra terenurilor cu destinaţie agricolă sau din fondul forestier, sub sancţiunea nulităţii absolute al actului juridic de dobîndire. 

De asemenea, s-a reglementat norme ce ţin de transmiterea terenurilor agricole proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale în proprietatea publică a statului ori în proprietatea unei alte unităţi administrativ-teritoriale care se va face, la propunerea instituțiilor administrative (Guvernului, prin decizie, după caz, a consiliului raional, a Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, a consiliului orăşenesc, municipal, sătesc,comunal). 

La fel, sunt reglementate norme ce ţin de vânzarea terenurilor aferente din domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale/UTA Găgăuzia, schimbul de terenuri proprietate publică a statului cu terenuri ale unităţilor administrativ-teritoriale ce se va efectua prin hotărâre de Guvern, cu condiţia existenţei unei decizii a autorităţii deliberative a administraţiei publice locale privind acceptul sau, după caz, privind solicitarea schimbului de terenuri. 

Se propune ca schimbul terenurilor din domeniul public al statului, precum şi al terenurilor din domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale pe terenuri proprietate privată al unei persoane fizice sau juridice să fie efectuat doar în folosul comunităţii în baza unui studiu de cercetare. 

Obligațiuni suplimentare pentru proprietarii de terenuri

Proprietarii de terenuri s-ar putea alege cu obligațiuni suplimentare decât cele existente. Astfel, proiectul noului Cod funciar conține următoarele acțiuni suplimentare:

  • înregistrarea dreptului asupra terenului în Registrul Bunurilor Imobile: efectuarea măsurilor de prevenire şi diminuare a impactului degradării solului conform măsurilor de protecţie a solului în cadrul practicilor agricole; 
  • aplicarea măsurilor de ameliorare conform planului de utilizare a solului aprobat de consiliul local; 
  • întreţinerea terenurilor într-o stare fitosanitară;
  • notificare autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi despre schimbarea modului de folosinţă a terenurilor etc. 

Proiectul noului Cod funciar a fost aprobat de către Guvern și a fost transmis Parlamentului spre examinare.