Avocatul Poporului solicită optimizarea procesului de depunere a dosarelor pentru recalcularea pensiilor pentru a se evita aglomerarea la oficiile Casei Naționale de Aigurări Sociale (CNAS) după ce a fost sesizat telefonic de mai multe persoane care şi-au exprimat indignarea în legătură cu procedura anevoioasă de depunere a dosarelor pentru recalcularea pensiei, ce implică prezența fizică obligatorie a pensionarilor, precum și informarea insuficientă cu privire la acest proces.

Potrivit Ombudsman-ului, în lipsa unei campanii de informare care să preceadă demararea procesului de recalculare a pensiilor, mulți beneficiari au făcut cozi la oficiile CNAS, în pofida temperaturilor ridicate și riscului de a se expune contaminării cu COVID-19.

Avocatul Poporului consideră stringent importantă organizarea procesului de recalculare a pensiilor astfel încât persoanele să fie tratate  cu respectarea demnității umane și în condiții optime, avînd în vedere vârsta înaintată și starea acestora precară de sănătate. 

Avocatul Poporului a solicitat indentificarea unui mecanism fiabil de gestionare a procesului de depunere a dosarelor pentru evitarea aglomerațiilor și condițiilor de stres pentru beneficiari. Mihal Cotorobai s-a referit, printre altele, la posibilitatea utilizării tehnologiilor informaționale, înscrierii telefonice prealabile a persoanelor şi/sau stabiliri unei vizite la CNAS la un interval de două ore per persoană etc, inclusiv prin conlucrarea cu alte instituţii publice activitatea cărora este legată tangențial de domeniului social.

Avocatul Poporului a mai recomandat diseminarea pe larg  prin diferite resurse disponibile a  informațiilor cu privire la condițiile și procedura de depunere a dosarelor, precum și organizarea pe viitor în termeni utili a  acţiunilor de informare cu privire la procedeele legale de realizare a drepturilor sociale de către cetăţeni, pentru a se facilita accesul la acestea în condiții decente, de echitate, securitate și de respect pentru demnitatea umană.