În aproape trei ani de la intrarea în vigoare a Legii privind avertizorii de integritate, Avocatul Poporului a primit 11 cerere de protecție de la avertizori de integritate. Chiar dacă toate solicitările au fost acceptate spre examinare, până în prezent doar una a fost soluționată. Datele au fost prezentare de Ombudsmanul Maia Bănărescu.

Avocatul poporului spune că în unele cazuri, procedura de examinare a fost încetată, iar în cazul a altor cinci solicitări de protecție, recomandările Avocatului Poporului nu au fost implementate. Prin urmare, avertizorii de integritate au mers în instanță să-și facă dreptate. Chiar dacă Avocatul Poporului a intervenit în procese pentru a depune concluzii în vederea apărării drepturilor, libertăților și intereselor legitime ale persoanelor, judecătorii prea sunt de acord cu această abordare. În una dintre spețe, de exemplu, Curtea Supremă de Justiție a  dat dreptate angajatorului. Potrivit Maiei Bănărescu, judecătorii aplică în mare parte normele stabilite în Codul muncii și nu cele din legea specială.

Mai mult ca atât, Ombudsmanul afirmă că există o interpretarea diferită a Legii nr. 122, a procedurilor stabilite în aceasta, competențelor instituțiilor și a gradul de implicare. Totodată, Avocatul Poporului spune că în majoritatea cazurilor repunerea în drepturi a avertizorilor de integritate a fost și este un proces anevoios și de durată. Timp de aproape trei ani, autoritatea a constatat un grad scăzut de acceptare în societate a institutului avertizorului de integritate, necunoașterea mecanismului de protecție a persoanelor care au făcut avertizări de integritate, gradul redus de implementare a recomandărilor Avocatului Poporului, tratarea frecventă a cazurilor ca și relații sau litigii de muncă clasice.