Un grup de 14 investitori au cerut companiei aeriene low-cost Wizz Air să permită angajaţilor săi să înfiinţeze şi să se alăture sindicatelor, pe fondul îngrijorărilor că operatorul aerian descurajează în mod ”activ” această practică şi le încalcă drepturile salariaţilor, scrie agerpres.ro.

Grupul de investitori, care include fondul de pensii AkademikerPension din Danemarca şi Ardevora Asset Management din Marea Britanie, susţine că deşi dreptul de a se alătura unui sindicat este inclus în mai multe convenţii şi legi regionale şi globale, analizele sale arată că în cadrul Wizz Air există o tendinţă de a bloca intenţia angajaţilor de a se alătura unui sindicat.

Potrivit unei scrisori, investitorii menţionează nu mai puţin de şase exemple, începând din 2014, când un tribunal din România a amendat Wizz Air după ce 19 angajaţi au fost concediaţi la scurt timp după ce au înfiinţat un sindicat. Mai recent, investitorii citează un interviu acordat în luna iunie 2020 de directorul general Jozsef Varadi, în care acesta spunea că Wizz Air ”exclude sindicatele pretutindeni” deoarece acestea ”omoară afacerile”.

”Respectul pentru drepturile angajaţilor are legătură în cele din urmă cu siguranţa pasagerilor. Există dovezi că salariaţii sunt blocaţi să se alăture sindicatelor şi concediaţi dacă fac acest lucru”, spune Jens Munch Holst, directorul general de la AkademikerPension, un fond de pensii din Danemarca cu active în valoare de 23 de miliarde de dolari.

Chiar dacă recunosc că Wizz Air încearcă să gestioneze relaţiile de muncă printr-un organism intern, denumit Wizz People Council, investitorii s-au declarat îngrijoraţi cu privire la eficienţa acestui organism când vine vorba de comunicarea îngrijorărilor angajaţilor către echipa managerială. Concret, investitorii menţionează un recent raport al unui avertizor care trăgea un semnal de alarmă cu privire la oboseala piloţilor şi siguranţa zborurilor.

”Recunoaşterea dreptului angajaţilor de a înfiinţa şi a se alătura sindicatelor nu este numai o responsabilitate legală şi morală a angajatorului ci şi o strategie importantă de diminuare a riscurilor”, se arată în scrisoarea investitorilor.

Jens Munch Holst, directorul general de la AkademikerPension, a avertizat că dacă boardul Wizz Air refuză să ia măsuri, fondul de pensii danez îşi va vinde participaţia la compania aeriană. ”Mesajul nostru către companie este clar. Vom aştepta până la data de 20 decembrie iar dacă solicitările noastre nu sunt îndeplinite vom plasa compania pe lista de excludere”, a avertizat Jens Munch Holst.

Wizz Air operează o flotă de 145 de aeronave Airbus A320 şi A321. Compania a înregistrat 10,2 de milioane de pasageri în anul financiar F21, care s-a încheiat pe 31 martie 2021.