Digitalizarea proceselor de lucru la nivelul autorităților publice, agenților economici și a persoanelor fizice este direct condiționată de utilizarea semnăturii electronice  în activitatea lor zilnică.

În contextul pandemiei, necesitatea utilizării acestui instrument de lucru a crescut exponențial, precum și volumul de documente semnate şi transmise electronic, fapt pentru care apar și mai multe întrebări din partea utilizatorilor  privind valoarea legală, aplicabilitatea, nivelul de securitate a semnăturii electronice, etc.

Ce este o semnătură electronică și care este valoarea ei legală?

Semnătura electronică reprezintă date în formă electronică, care sunt atașate la sau logic asociate cu alte date în formă electronică şi care sunt utilizate ca metodă de autentificare. Cu alte cuvinte, semnătura electronică reprezintă un eșantion de date ce demonstrează că o anumită persoană a scris sau a fost de acord cu acel document căruia i s-a atașat o semnătură.

Totodată, în cazul în care se cere ca documentul să fie perfectat sau prezentat pe suport de hârtie, semnat cu semnătura olografă sau și autentificat cu ştampilă, documentul electronic se consideră a fi corespunzător acestei cerințe.

ATENȚIE:

Aplicarea semnăturii electronice nu trebuie confundată cu aplicarea unui fișier digital (ce conține semnătura olografă) asupra unui document, cu semnarea unui document prin intermediul unor elemente grafice (ex. semnătură olografă scanată sau fotografiată). Este foarte important de perceput acest fapt întrucât uneori putem crede, în mod eronat, că un document este semnat și că această semnătură are valoare legală, fără ca acest lucru să se întâmple în realitate. 

Ce este o semnătură electronică avansată calificată?

O semnătură electronică avansată calificată este o semnătură electronică ce satisface următoarele cerințe:

  1. Face trimitere exclusiv la semnatar,
  2. Permite identificarea semnatarului;
  3. Este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
  4. Este legată de datele la care se raportează, astfel încât orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată;
  5. Se bazează pe un certificat calificat al cheii publice emis de un prestator de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
  6. Este creată prin intermediul dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice și se verifică securizat cu ajutorul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, care dispun de confirmarea corespunderii cu cerințele prevăzute de Legea 91/2014 privind semnătura electronică și documentul electronic.

Semnătura electronică avansată calificată are aceeași valoare juridică ca și semnătura olografă sau, cu alte cuvinte, documentul electronic semnat cu semnătură electronică avansată calificată este asimilat, după efectele sale, cu documentul analog pe suport de hârtie, semnat cu semnătura olografă.

Prin ce se deosebește semnătura electronică simplă și cea avansată necalificată de semnătura electronică avansată calificată?

În conformitate cu prevederile cadrului normativ, există 3 tipuri de semnătură electronică (simplă, avansată necalificată și avansată calificată). Respectiv, spre deosebire de semnătura electronică avansată calificată, cea simplă este utilizată doar ca metodă de autentificare, fără a face trimitere exclusiv la semnatar; în timp ce  semnătura electronică avansată necalificată este utilizată atît pentru semnarea informației în formă electronică, forța juridică a acesteia fiind stabilită prin acordul părților care semnează, cît și pentru semnarea/criptarea mesajelor transmise prin poșta electronică.

ATENȚIE!

Nu se admite utilizarea semnăturii electronice simple şi a semnăturii electronice avansate necalificate pentru:

  1. semnarea documentelor electronice ce conţin informaţie atribuită la secretul de stat;
  2. semnarea documentelor electronice în raporturile juridice ale persoanelor juridice de drept public cu persoanele fizice şi cu persoanele juridice de drept privat.

Cât de sigură este semnătura electronică avansată calificată?

Semnătura electronică avansată calificată asigură autenticitatea, integritatea și non-repudierea documentului electronic, reprezentând un instrument sigur ce certifică identitatea semnatarului și oferă certitudinea că nu au fost operate modificări asupra documentului.

Verificarea autenticității semnăturii electronice se efectuează prin intermediul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, cu utilizarea datelor de verificare a semnăturii electronice. La verificarea securizată a  semnăturii electronice avansate calificate se garantează, cu o siguranţă suficientă, că:

  1. Datele de verificare a semnăturii electronice corespund datelor afișate persoanei care verifică semnătura electronică;
  2. Semnătura electronică este verificată cu certitudine, iar rezultatul verificării şi identitatea semnatarului sânt corect afișate;
  3. Autenticitatea şi valabilitatea certificatului calificat al cheii publice solicitat în momentul verificării semnăturii electronice sânt verificate cu certitudine;
  4. Conținutul certificatului calificat al cheii publice este redat clar;
  5. Orice modificare ce poate influența securitatea semnăturii electronice avansate calificate poate fi detectată. 

Cum pot obține semnătura electronica avansat calificată?

Pentru a obține semnătura electronică avansată calificată, este necesar să accesați portalul serviciilor electronice STISC (www.semnatura.md), care permite plasarea comenzii pentru persoanele fizice, juridice sau subiecții declarării averii și a intereselor personale. STISC, în calitate de  prestator unic de servicii de certificare acreditat, pune la dispoziția beneficiarului, pachete semnătură electronică cu termen de valabilitate 1 an (completează aici) și de 2 ani (completează aici).

La sfârșitul înregistrării se solicită descărcarea, imprimarea și semnarea pachetului de documente și prezentarea acestuia la sediul STISC, de pe adresa mun. Chișinău, str. 31 August 1989, nr. 82.

Achitarea serviciilor de certificare a cheilor publice poate fi efectuată prin: sistemul de plăți electronice Mpay (www.mpay.gov.md), terminale de plată în numerar (cash-in) și bancă. Este necesar să păstrați bonul de plată și să îl prezentați la sediul STISC împreună cu pachetul de documente.