Proiectul Regulamentului privind reorganizarea societății pe acțiuni, elaborat și prezentat pentru consultări publice de Comisia Națională a Pieței Financiare, prevede că reorganizarea societății pe acțiuni include următoarele etape:

  • aprobarea de către Consiliu sau, în lipsa acestuia, de către organul executiv al societăților comerciale antrenate în procesul de  fuziune/dezmembrare, a deciziei privind inițierea  procedurii de reorganizare a societății și a măsurilor necesare de întreprins în legătură cu aceasta;
  • încheierea contractului cu întreprinderea de evaluare, în vederea evaluării la valoarea de piață a activelor societăților participante la reorganizare, precum și în vederea analizei contractului de fuziune/proiectului dezmembrării și întocmirii raportului scris către acționari, potrivit prevederilor art.94, alin. (61) și (62) și, corespunzător, art.95, alin.(64) din Legea privind societăţile pe acțiuni.

În dependență de tipul reorganizării, o altă etapă este elaborarea de către organele executive ale societăților comerciale a documentelor aferente reorganizării, precum: proiectul contractului de fuziune/ proiectul dezmembrării, bilanțul consolidat/bilanțul de repartiție, proiectul actului/actelor de transmitere, proiectele actelor de constituire și/sau modificări la actele de constituire, raportul organului executiv privind reorganizarea.

Proiectul mai prevede că, dacă e cazul, trebuie să aibă loc obținerea deciziei autorității administrației publice centrale sau locale privind reorganizarea societății, în care cota proprietății de stat/publice este de cel puțin 50 % din capitalul social.

În cazul reorganizării băncilor este nevoie de obținerea aprobării prealabile de la Banca Națională a Moldovei.

Obținerea, în cazul reorganizării prin fuziune, în condițiile statuate în legislația din domeniul concurenței, a deciziei/notificării Consiliului Concurenței.

De asemenea, trebuie să aibă loc stocarea într-un loc dedicat, la sediul fiecărei societăți antrenate in reorganizare, a tuturor materialelor conexe fuziunii/dezmembării și asigurarea, în modul stabilit de legislație, a accesului acționarilor/asociaților la acestea.

Dacă e cazul, are loc informarea celorlalte societăți antrenate în reorganizare despre intervenirea în cadrul societății, după data întocmirii proiectului dezmembrării/contractului de fuziune, a unor modificări substanțiale a activelor și pasivelor acesteia (ce depășesc 1% din valoarea totală a activelor conform ultimelor situații financiare anuale sau, după caz, semestriale or intermediare), în scopul deseminării, la răndul său, a acestor informații în cadrul adunăriilor generale ale tuturor societăților participante la reorganizare.

Urmează convocarea și desfăsurarea, în strictă conformitate cu prevederile legislației, a adunării generale a acționarilor/asociaților la care se vor examina și aproba deciziile conexe fuziunii/dezmenbrării, ținindu-se cont, dacă e cazul, de raportul organului executiv, întocmit și prezentat adunării.

Un alt past este consemnarea în Registrul de stat al persoanelor juridice a începerii procedurii de reorganizare în modul prevăzut de Legea privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali și informarea creditorilor societății, și altor părți interesate privind reorganizarea societății, precum și, dacă e  cazul, soluționarea pretențiilor înaintate.

Ulterior se va obține de la Comisia Națională a autorizației privind reorganizarea societății pe acțiuni, iar in cazul fuziunii prin absorbție și aprobarea deciziei privind înregistrarea emisiunii suplimentare de valori mobiliare în Registrul emitenților de valori mobiliare (REVM). Înregistrarea la organul înregistrării de stat a modificărilor în documentele de constituire ale societăților implicate în reorganizare și, după caz, înregistrarea societăților nou-înființate în rezultatul reorganizării și/sau radierea societăților care își încetează activitatea. Efectuarea înscrierilor în Registrul de stat al persoanelor juridice și eliberarea extrasului/lor.

În cazul în care drept efect al reorganizării prin contopire, divizare sau separare, a fost înființată o societate pe acțiuni, trebuie să aibă loc aprobarea de către Comisia Națională a deciziei privind înregistrarea de stat a acțiunilor plasate la înființarea societății.

În cazul dezmembrării prin separare, este nevoie de  aprobarea de către Comisia Națională a deciziei privind înregistrarea modificărilor legate de reducerea capitalului social al societăţii dezmembrate prin separare.

Urmează radierea din REVM a valorilor mobiliare, emise anterior de societățile pe acțiuni care își încetează existența, introducerea înscrierilor corespunzătoare în registrul acționarilor la societatea de registru sau, după caz, la Depozitarul Central și publicarea în Monitorul Oficial a avizului privind finalizarea reorganizării și privind societățile succesoare.