În perioada sărbătorilor de iarnă, cumpărăturile online sunt la mare căutare însă, înainte de a plasa produsele preferate în coș și a confirma expedierea lor, trebuie să tineți cont de câteva lucruri importante pentru a evita potențialele atacuri frauduloase.

În acest sens, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică vă recomandă următoarele măsuri de precauţie ce trebuie luate în cazul achiziţiilor pe internet:

  • Nu accesați link-urile din mesajele electronice primite de la entități necunoscute. Chiar dacă mesajul a fost primit de la o persoană sau organizație cunoscută, nu vă grăbiți să îndepliniți cerințele descrise în acestea. Este posibil că infractorii cibernetici au obținut datele de acces ale acestora și atentează la banii dumneavoastră.
  • Este important să faceți cumpărături online doar de pe site-uri securizate, care sunt criptate cu protocolul SSL (Secure Sockets Layer). Acestea trebuie să înceapă cu “https://” in loc de “http://”, iar în bara de adresă să apară afișată imaginea unui lacăt închis.
  • Odată ce ați finalizat cumpărăturile și vă pregătiți pentru “Check out” (plata), este esențial să acordați atentie datelor cerute de magazinul respectiv. Așadar, nu oferi mai multe informații personale decât este nevoie. În general, magazinele online nu cer CNP-ul, data nasterii sau alte informații pentru a efectua o tranzacție.
  • Dacă doriți să evitați tentativele de fraudă sau alte neplăceri, este recomandat să folosești computerul sau telefonul personal pentru cumpărături online. Orice tranzacție necesită securitate ridicată, iar dacă nu se efectuează de pe un dispozitiv personal, datele stocate rămân la dispoziția posesorului dispozitivului.
  • Mereu verificați câmpul de adrese ale browser-ului. Uneori puteți fi readresat către o pagină web de phishing chiar de pe site-ul oficial al unei organizații.
  • Alegeți magazine și servicii online cunoscute. Analizați recenziile despre acestea oferite de alți utilizatori. Cel mai bine ar fi să consultați câteva site-uri cu recenzii independente. Un vânzător conștiincios mereu oferă toate informațiile sale de contact: numărul de telefon, adresa de email, adresele reprezentanțelor și altele.