Efectivul-limită al Inspectoratului Naţional de Probaţiune urmează a fi majorat, urmând, de asemenea, să fie prevăzută o nouă categorie de subiecţi ai monitorizării electronice. Ministerul Justiției a remis Guvernului spre examinare un proiect de Hotărâre pentru modificarea mai multor acte normative.

Documentul prevede modificarea Hotărârii Guvernului nr. 827/2010 privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune, prin majorarea efectivului-limită al Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi a subdiviziunilor teritoriale ale acestuia cu 20 de unităţi.

Majorarea efectivului este propusă pentru a asigura executarea efectivă a tuturor ordonanţelor de protecţie în regim de supraveghere 24/24 ore, fapt ce va reduce considerabil, potrivit autorilor, recidiva actelor de violenţă în familie.

În total, în țară sunt constituite 38 birouri de probaţiune. Inițial s-a constatat necesitatea suplinirii efectivului sistemului de probațiune cu 40 de unități (câte o unitate în fiecare birou de probațiune). Însă, în condiţiile de finanţare prudentă a cheltuielilor bugetare, Ministerul Finanțelor a comunicat disponibilitatea de finanțare doar a 20 de unități. Astfel, prin proiect se propune suplinirea cu 2 unităţi de personal a subdiviziunii specializate în monitorizare electronică din cadrul Inspectoratului Naţional de Probaţiune care vor asigura procesul de monitorizare electronică în regim de noapte, precum şi, instituirea a câte o unitate de personal de consilier de probaţiune principal în birourile de probaţiune cu un flux mai mare de subiecții ai probațiunii (în total 18 unități).

Aceștia vor avea atribuţii de aducere la cunoștința persoanelor supuse monitorizării electronice a informaţiilor privind modul şi procedura de monitorizare electronică, instalarea şi deconectarea utilajului electronic, întocmirea actelor de constatare privind circumstanţele în care au fost deteriorate dispozitivele electronice, întocmirea avertizărilor despre încălcările comise şi consecinţele nerespectării acestora, precum şi vizitarea persoanelor supuse monitorizării electronice la locul aflării pentru verificarea conformării respectării obligaţiunilor şi restricţiilor stabilite. Autorii susțin că astfel se va reduce considerabil timpul de intervenţie şi cheltuielile financiare pentru deplasarea personalului subdiviziunii specializate din mun. Chişinău în alte unităţi administrative teritoriale de nivelul al doilea.

Însă, nu toate birourile de probațiune vor fi suplinite cu încă 1 unitate, ci doar cele din regiunile în care este înregistrat un flux mai mare de subiecții de probațiune.

Prin proiect se mai propune modificarea Regulamentului privind monitorizarea electronică a persoanelor, în corespundere cu prevederile Legii nr. 85/2020 pentru modificarea unor acte normative, prin care a fost inclusă o nouă categorie de subiecţi ai monitorizării electronice şi anume: persoanele bănuite, învinuite sau inculpate de comiterea faptelor de violenţă în familie, precum şi victimele sau, după caz, membrii familiilor acestora în scopul verificării respectării obligaţiilor de către agresori.

De asemenea, se propune completarea Regulamentului privind monitorizarea electronică a persoanelor cu anexa nr. 3, care conţine acordul victimei sau, după caz, membrii familiilor acestora de a purta dispozitivul special de supraveghere fără sistem global de poziționare, fapt ce va permite verificarea respectării obligaţiei de către agresor.