Solicitarea ÎCS „Premier Energy” SRL de ajustare a prețului la energia electrică se datorează în cea mai mare parte creșterii prețului la gaze la nivel mondial, care a afectat întregul lanț de aprovizionare cu resurse energetice, inclusiv cu energie electrică atât la nivel național, cât și pe piața regională. Precizarea a fost făcută de companie cu referire la solicitarea de ajustare a prețurilor reglementate de furnizare a energiei electrice pentru anul 2022.

Potrivit companiei, creșterea prețului la gaze s-a reflectat în creșterea prețului la energia asigurată de furnizorul central Energocom, care în perioada rece a anului acoperă 35 – 40% din cererea de energie electrică în Republica Moldova.

Compania susține că prețurile în vigoare de furnizare a energiei electrice pentru Termoelectrica şi Energocom au fost actualizate de către Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) în regim de urgență în data de 20 noiembrie 2021, cu aplicare retroactivă de la 1 noiembrie, în conformitate cu pct.1 din Dispoziția nr.5 din 19.11.2021 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova. Dar la acel moment nu s-a luat în considerare actualizarea prețurilor şi pentru ÎCS ”Premier Energy” SRL. Compania consideră că ajustarea prețurilor întregului lanț de aprovizionare cu energie, dar nu și a ultimei verigi, care este cea care facturează și încasează plățile de la consumatorul final, ”evident, nu oferă o soluție integrală, întrucât o astfel de abordare nu întărește nicidecum lichiditatea sectorului energetic”.

Premier Energy susține că impactul ajustării prețurilor la energia electrică pentru furnizorul central Energocom asupra Premier Energy constituie în medie 100 de milioane de lei pe lună, o creștere acumulată de 500 de milioane de lei până la 1 aprilie 2022. Compania menționează că având un profit net de 31 de milioane de lei în anul 2020, cu greu poate acoperi sau obține finanțare suficientă pentru a face față crizei economice de amploare.

Până la sfârșitul lunii noiembrie 2021, ÎCS „Premier Energy” SRL dispunea de resurse provenite din devieri tarifare pozitive, care urmau să fie restituite consumatorilor finali în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, fapt ce i-a permis să plătească achizițiile de energie electrică din luna noiembrie 2021. Dar deja în luna decembrie, soldul devierilor tarifare este unul negativ, altfel spus, deja consumatorii finali acumulează devieri tarifare (datorii) faţă de ÎCS ”Premier Energy” SRL, acestea depășind lunar 100 de milioane de lei şi fiind, în principal, o consecință a ajustării prețului aferent S.A. ”Energocom”.

Conform legislației, autoritatea de reglementare are la dispoziție aproximativ șase luni pentru a răspunde solicitării ÎCS ”Premier Energy” SRL de ajustare a prețurilor de furnizare reglementate. Compania susține că această perioadă  a fost inclusă ”în mod surprinzător” în lectura a doua a Legii 107 privind energia electrică, fără consultarea corespunzătoare a sectorului energetic și nici a Secretariatului Comunității Energetice.

Totodată, Premier Energy notează că, calculele costurilor de furnizare pentru anul 2022 indică spre formarea unor devieri ce depășesc pragul de 5%, care implică ajustarea extraordinară a prețurilor de furnizare a energiei electrice în conformitate cu reglementările în domeniu.

Compania face apel la ”profesionalismul și independența autorității de reglementare” de a adopta într-un termen restrâns o decizie responsabilă, care ar asigura suficiența financiară a sectorului electroenergetic și pentru a evita acumularea datoriilor derivate din consumul de gaze necesare pentru producerea energiei electrice.” Cu fiecare zi ce trece fără a actualiza prețurile la energia electrică, situația lipsei de lichidități financiare se înrăutățește, riscurile sectorului energetic cresc și consumatorul, în final, va trebui să achite un preţ şi mai mare”, susține compania.

ÎCS „Premier Energy” SRL își exprimă disponibilitatea de a fi parte a unei soluții viabile, deoarece consideră că amploarea deficitului fluxului financiar așteptat necesită un efort comun din partea tuturor părților interesate și adoptarea unui șir de măsuri complementare. Printre acestea sunt obținerea de finanțare pentru ÎCS „Premier Energy” SRL, colaborarea din partea furnizorul central „Energocom” în ceea ce privește flexibilitatea condițiilor de plată, ajustarea prețurilor de furnizare, precum și implicarea autorităților centrale prin aprobarea de compensații la energia electrică pentru consumatori, la fel cum a fost stabilit în domeniul gazelor naturale și energiei termice.

Premier Energy precizează că menține un dialog continuu cu autoritatea de reglementare în energetică (ANRE) pentru a găsi soluții alternative viabile și anume de ajustare treptată a prețului de furnizare în două etape (februarie și aprilie). Dar pentru obținerea sprijinului instituțiilor financiare şi investitorilor pentru a primi acoperirea financiară a deficitului acumulat din luna decembrie 2021 până în aprilie 2022, condiția cheie o constituie asigurarea certitudinii și a predictibilității în ceea ce privește recunoașterea costurilor aferente energiei în prețul de furnizare şi perioada de recuperare a eventualelor devieri tarifare acumulate. Acest lucru ar presupune asumarea unui angajament de către ANRE care să garanteze ajustarea prețurilor de furnizare în lunile februarie și aprilie 2022, astfel încât să acopere costurile aferente energiei și să asigure rambursarea devierilor tarifare într-un interval de timp restrâns.