Starea de urgență și aplicarea măsurilor de autoizolare a modificat comportamentul consumatorilor și respectiv a influențat sectorul retail-ului alimentar. Constatarea a fost făcută de Consiliul Concurenței după studierea pieței comerțului produselor alimentare în rețelele de magazine, în perioada stării de urgență.

Potrivit Consiliului, evoluția respectivă se datorează atât modificării modalității de achiziționare a produselor în regim online (comerț electronic), cât și utilizarea magazinelor de cartier.  În termeni absoluţi, comerţul electronic autohton a înregistrat creşteri importante în perioada Pandemiei Covid 19, iar așteptările privind evoluţia sa viitoare sunt mai ridicate, pe fondul existenţei unor factori relevanți. Principala categorie de produse vândută online în perioada martie - mai 2020 au fost produsele alimentare. Două rețele de magazine în această perioadă au practicat atât comerțul în magazine, cât și comerțul electronic, ponderea căruia a constituit ~ 2,5 % din totalul vânzărilor produselor alimentare.

Totodată, comercializarea produselor nealimentare în rețelele de magazine în martie 2020 a crescut cu cca 14% comparativ cu martie 2019, precum și în aprilie 2020 o creștere cu cca 18% comparativ cu perioada similară în 2019.

Evoluția respectivă a fost condiționată de suspendarea activității centrelor comerciale, magazinelor specializate, piețelor, etc., respectiv consumatorii achiziționând produsele nealimentare, preponderent de strictă necesitate, din rețelele de magazine.

O situație relativ similară a fost și în țările-membre ale Uniunii Europene (potrivit datelor departamentului Comisiei Uniunii Europene, Eurostat), unde volumul comerțului cu produse alimentare în martie 2020 comparativ cu martie 2019 a crescut cu cca 8,1%, iar cu produse nealimentare a scăzut cu 19,5%  impactul  dat  fiind  în urma  măsurilor introduse pe scară largă de Statele Membre  în perioada  Pandemiei Covid 19.

În procesul de analiză a prețurilor de comercializare a produselor alimentare în rețelele de magazine în primele cinci luni ale anului 2020, autoritatea de concurență a acumulat și sistematizat informațiile referitor la evoluția prețurilor medii de raft a unor produse alimentare de importanță pentru populație.

Analiza evoluției prețurilor medii la produse indică la majorări în lunile martie-mai comparativ cu ianuarie-februarie, după cum urmează: lapte ~2,24%,  unt din lapte de vaci ~7,08%, pâine ~ 0, 93%,  carnea de pasăre ~2,16% și carnea de vită ~6,69 %.

Totodată, prețul s-a diminuat la brânza de vaci ~6,72%, smântână ~0,41%, crupe de orez/ hrișcă ~ 2,31% și carnea de porc ~2,81%. De asemenea, se atestă majorări comparative la prețurile medii de raft la produsele solicitate în sezonul de primăvară: legume ~5,79%.

Informațiile disponibile indică la menținerea relativă a prețurilor medii de raft pe parcursul ultimelor luni la produse precum: ouă de găină, ulei de floarea soarelui și făina de grâu/porumb.

Potrivit Consiliului Concurenței, coroborarea informațiilor disponibile nu indică la devieri (diminuări/ majorări) esențiale ale prețurilor medii de raft a produselor alimentare de strictă necesitate, în primele cinci luni ale anului 2020, comercializate în cadrul rețelelor de magazine.

Reprezentanții sectorului de referință argumentează evoluțiile prețurilor de raft la unele produse alimentare în special de relația cu furnizorii, evoluția costurilor de import și/sau procesare, ambalare a produselor și promoțiile efectuate.

Consiliul Concurenței va monitoriza în continuare evoluția prețurilor în sectorul retail-ului alimentar și va interveni în cazul apariției unor provocări concurențiale sau în cazul identificării situațiilor de încălcare a legislației concurențiale.