Amenzile pentru neprezentarea de către agenții economici a datelor statistice la Biroul Național de Statistică vor crește. Prevederea se regăsește într-un proiect de modificare a Codului Contravențional.

Potrivit documentului, amenzile pentru refuzul, neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute de lege de către respondenţi privind prezentarea datelor statistice, neprezentarea la timp a datelor statistice sau prezentarea de date statistice eronate se sancționează cu amendă de la 20 la 50 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 30 la 60 de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de la 50 la 80 de unități convenționale aplicată persoanei juridice. 

În nota informativă se spune că sancțiunea se propune a fi modificată în sensul majorării acesteia întrucât mărimea amenzii actuale creează premise pentru agenți economici de a se eschiva de la prezentarea obligatorie a datelor statistice, sau prezentarea necalitativă sau în volum incomplet. Mai mult ca atât, posibilitatea achitării amenzilor în decurs de 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoștință a deciziei, în mărime de 50% (de la 300 lei până la 1050 lei) reduce și mai mult plafonul formal al acestor amenzi. Astfel, Biroul Național de Statistică nu are suficiente pârghii pentru a ridica și îmbunătăți disciplina de raportare statistică. 

Conform practicilor străine ale oficiilor de statistică, Biroul Național de Statistică aplică sancțiuni pentru încălcarea disciplinei de raportare statistică în cazuri extrem de rar și aplică doar asupra acelor întreprinderi care încalcă flagrant și continuu disciplina de raportare statistică și doar după câteva sesizări ale Biroul Național de Statistică în adresa întreprinderii. Astfel, în prezent, mărimea amenzilor pentru încălcarea disciplinei de raportare statistică în Republica Moldova sunt cele mai mici față de țările din regine (Republica Moldova – 2,7 mii MDL; România – 100 mii RON, echivalent 410 mii MDL; Federația Rusă – 150 mii ruble rusești, echivalent – 42 mii MDL; Belarus – 100 unități convenționale, echivalent 22 mii MDL). Astfel, majorarea mărimii amenzilor și aplicarea acestora nu are un caracter frecvent, nu constituie un element al acumulării mijloacelor bănești la bugetul național, ci este un element exclusiv de ridicare a disciplinei de raportare statistică și financiară.