Majoritatea companiilor IT din Moldova spun cu certitudine că veniturile obținute se vor reduce în perioada următoarea. Potrivit unui studiu publicat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC (ATIC), așa consideră peste 58 la sută dintre antreprenori. Doar 17,6 la sută au spus că veniturile nu vor fi influențate de situația epidemiologică.

Totodată, companiile IT și startup-urile din domeniu estimează că în următoarele două trimestre vânzările acestora se vor reduce considerabil. Potrivit datelor, mai mult de 47 la sută consideră că micșorarea va fi despre 20 la sută, 25 %, între 10 și 20 la sută, iar 11,8%, cu zece la sută.

Întrebați despre provocările cărora trebuie să facă față, antreprenorii au enumerate:

  • reducerea veniturilor, 73,6%;
  • optimizarea cheltuielilor administrative, 60,4%;
  • necesitatea reducerii cheltuielilor pentru angajați, 48,4%.

Totodată, comunitatea spune că se confruntă cu incertitudinea referitor la ziua de mâine, reducerea veniturilor clienților, imposibilitatea tuturor angajaților de a lucru la distanță, lipsa personalului în oficiu, dar și capacitate redusă de muncă, deoarece trebuie să îngrijească copii.

La studiu au participat 91 de companii, dintre care 46,2% au mai puțin de 10 angajați, 35,2% numără până la 50 de oameni, 7,7% au până la 100 de lucrători, 6,6% - până la 200 și 4,4% dintre firme oferă locuri de muncă pentru mai mult de 200 de persoane.

Majoritatea startup-urilor participante la studiu au indicat că anual au o cifră de afaceri de până la un milion de lei moldovenești (26,4%), între un milion și 4,99 milioane de lei (36,3%) și între 5 și 19,9 milioane de lei moldovenești (23,1%). Doar 9,9% dintre cei care au răspuns sondajului au indicat venituri de până la 99,9 milioane de lei, iar 4,4% dintre respondenți au indicat sume de peste 100 de milioane.

Până la izbucnirea pandemiei provocate de COVID-19, 62,6% dintre companiile participante la studiu elaborau servicii și produse destinate piețelor internaționale și 13,2% - pentru piața locală. La fel, 24,2% dintre respondenți au indicat că în portofoliul de clienți erau reprezentanți locali și externi.