Atunci când o companie aeriană devansează un zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, pentru că se consideră că acel zbor este ”anulat”, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totodată, printr-o altă decizie, Curtea a stabilit că nu se pot cere compensații și asistență dacă un zbor este amânat cu mai puțin de trei ore, această situație nefiind considerată o ”anulare”, scrie avocatnet.ro.

În primul rând, judecătorii au stabilit că ”un zbor este considerat «anulat» atunci când operatorul efectiv de transport aerian devansează acest zbor cu mai mult de o oră”. Adică atunci când ora zborului este mutată mai devreme decât se stabilise inițial.

Interpretarea judecătorilor ține cont de faptul că o devansare a unui zbor provoacă neplăceri pasagerilor indiferent dacă aceștia reușesc să se îmbarce, până la urmă, sau nu. Prin urmare, cei aflați în această situație au dreptul la compensații și asistență.

”În consecință, legiuitorul Uniunii a recunoscut că o devansare semnificativă a unui zbor poate cauza pasagerilor neplăceri grave, la fel ca o întârziere a zborului, din moment ce o asemenea devansare conduce la pierderea posibilității acestora de a dispune în mod liber de timpul lor, precum și de a-și organiza călătoria sau șederea în funcție de așteptările lor.

Aceasta este în special situația unui pasager care, deși a luat toate măsurile de precauție necesare, nu este în măsură să se îmbarce în avion ca urmare a devansării zborului pe care l-a rezervat. Aceasta este situația și atunci când pasagerul se vede constrâns să se adapteze în mod semnificativ la noua oră de plecare a zborului său pentru a-l putea lua”, este explicat în decizie.

În al doilea rând, judecătorii au stabilit că nu vorbim de un zbor ”anulat” atunci când ora plecării este decalată de compania aeriană cu mai puțin de trei ore (adică apare o întârziere).

Mai precis, în decizie scrie că ”un zbor nu este considerat «anulat» în sensul [legislației UE] atunci când operatorul de transport aerian amână ora de plecare a acestuia cu mai puțin de trei ore, fără să aducă vreo altă modificare acestui zbor.”

Conform Regulamentului european 261/2004, în cazul anulării unui zbor, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și compensații din partea companiei aeriene. Compensațiile se stabilesc în funcție de distanța zborului anulat și pot fi, de principiu, între 250 și 600 de euro. În cazul întârzierilor, pasagerii au dreptul, după caz, la mese și băuturi sau cazare și transport de la aeroport la locul de cazare (și înapoi).