În cazul zborurile sistate, persoanele care au cumpărat bilete avia și nu au putut să le valorizeze trebuie să solicite de la operatorul avia returnarea costurilor. Ulterior, dacă solicitarea nu a fost soluționată, consumatorii se pot adresa autorităților sau în instanța de judecată. Precizarea a fost făcută de Autoritatea Aeronautică Civilă.

În conformitate cu prevederile articolului 12 lit. a) din Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind compensarea și asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau a întârzierii prelungite a zborurilor în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere asistența de către operatorul aerian. Totodată, pasagerilor au posibilitatea să aleagă între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Consumatori cărora li se refuză rambursarea integrală a costului biletelor și nu vor să accepte alte opțiuni oferite de operatorii aerieni, au dreptul să depună reclamații, inclusiv prin intermediul reprezentaților legali, referitoare la produsele necorespunzătoare. Plângerile se depun inițial în adresa vânzătorului sau a prestatorului. În cazul în care consumatorii nu vor fi de acord cu rezultatele examinării reclamațiilor sau în cazul în care operatorii aerieni refuză satisfacerea acestora, aceștia sunt în drept sa se adreseze organelor abilitate cu funcții de protecție a consumatorilor sau conform procedurii civile în instanța de judecată. La petiție trebuie să fie anexată copia răspunsului vânzătorului/prestatorului sau în cazul refuzului tacit, documentele care confirmă depunerea reclamației în adresa vânzătorului/prestatorului.