După cinci ani pe piața avocaturii de afaceri din Republica Moldova, avocații Oleg Efrim și Vladislav Roșca par să nu mai aibă nevoie de nicio prezentare. Au devenit un nume de referință și nimeni nu pare să pună asta la îndoială. Casa de avocatură pe care au fondat-o a asistat în ultimii ani unele dintre cele mai mari tranzacții și i-a reprezentat pe unii dintre cei mai influenți moldoveni. Iar astea nu sunt nici pe departe tot ceea ce-au făcut. Într-un interviu pentru Business Class, avocații au acceptat să ofere o privire de ansamblu asupra activității lor și au povestit cum e să ai o aniversare în plină pandemie globală.   

Business Class: Efrim, Roșca și Asociații a aniversat cinci ani de activitate pe piața avocaturii de afaceri din Republica Moldova. Se poate spune că ați trecut testul validării. Nu mai sunteți doar un birou bine poziționat, ci sunteți unul dintre cele mai cotate din țară. Cum apreciați succesul asocierii dvs. și traiectoria acestor cinci ani?  

Av. Oleg Efrim: Calitățile personale și profesionale ale partenerului meu mi-au oferit din capul locului sentimentul unei afinități profesionale între noi. Experiența mea ca avocat cu precedenții colegi – mă refer la activitatea mea din avocatură de până a intra în politică –, pe lângă experiența pozitivă pe care mi-a oferit-o, m-a făcut să înțeleg și cum nu trebuie să fie un parteneriat. Iar cu Vlad am avut din start un puternic sentiment că totul va fi așa cum trebuie. Ceea ce se confirmă și astăzi. 

Noi suntem siguri că în acești cinci ani am ajuns acolo unde ne-am propus – în față, alături de semenii noștri. Suntem competitivi și am devenit un nume de referință pe piața avocaturii de afaceri. Acest lucru se vede nu doar prin poziția pe care o ocupăm în clasamentele celor mai importante directoare juridice internaționale, dar se observă inclusiv prin solicitările de ofertă pe care le recepționăm continuu. Când cele mai mari companii transnaționale îți cer asistența în diferite tranzacții, asta înseamnă că te consideră demn de a lucra cu ei. Asta înseamnă recunoașterea expertizei noastre și este exact ceea ce ne-am dorit.  

Av. Vladislav Roșca: Relația noastră a pornit ca o relație de muncă. Cred că asta a contat mult. Lucrând mai mult de un an de zile pentru un client comun, noi ne-am cunoscut suficient, încât să vrem să menținem legătura care se formase. Și cred că decizia de a ne uni ar fi fost luată mult mai repede, dacă Oleg nu ar fi fost implicat în viața politică. Ne-am completat reciproc și continuăm s-o facem – poate ăsta este secretul. În rest, am senzația că cum îl cunoșteam pe partenerul meu în prima zi, exact așa îl cunosc și azi. 

Noi am avut parte de clienți mari din primul an, grație reputației profesionale pe care ambii o aveam anterior asocierii. În mare parte, clienții ne solicitau oferta fie pentru că mai colaborasem, fie având o recomandare directă de la cineva. Ceea ce observ că e diferit acum, după cinci ani, e faptul că noi deja primim solicitări de oferte inclusiv pe adresa de e-mail oficială. Faptul că oamenii aleg să lucreze cu noi datorită reputației noastre este reprezentativ, din punctul meu de vedere. Dacă îți faci bine meseria, nu ai cum să rămâi neobservat. Numele și rezultatele vorbesc de la sine și ulterior sunt cea mai bună recomandare. 

”Dacă îți faci bine meseria, nu ai cum să rămâi neobservat.” – Av. Vladislav Roșca

Business Class: Anul trecut, ați anunțat public că ați preluat mandatul de reprezentare al unuia dintre cei mai influenți și controversați moldoveni. Nu putem să nu vă întrebăm de ce v-ați asumat un risc de reputație atât de mare și dacă aspectul financiar a avut un cuvânt de spus în luarea acestei decizii?  

Av. Oleg Efrim: Reputația avocatului pe cazuri penale se creează în funcție de cât de bine își face meseria. Practica noastră penală este bine conturată și cazul menționat de dumneavoastră se încadrează perfect în ceea ce noi facem.  

În ceea ce privește aspectul financiar, politica noastră de prețuri este clară și transparentă. Și nu lucrăm cu oameni care nu acceptă să ne plătească atât cât munca noastră costă. Sunt excepții când noi acordăm servicii juridice pro bono, dar de regulă clienții ne plătesc atât cât noi le cerem. Aspectul financiar este important, însă nu a făcut o diferență în luarea acestei decizii, din simplu motiv că toate contractele noastre sunt atractive financiar.    

Av. Vladislav Roșca: De multe ori reputația oamenilor care vin pe cazuri penale nu este cea mai bună. Dacă o să începem a selecta clienții după astfel de criterii, atunci, cel mai degrabă, noi nu v-a trebui să avem deloc practică în dreptul penal. Din moment ce noi admitem că avem expertiză în domeniul ăsta, atunci nu avem cum să nu lucrăm cu oameni care sunt căutați de autorități pentru că sunt bănuiți de săvârșirea anumitor infracțiuni.

Nu știu cum să explic asta – poate anii din spate pot vorbi mai bine pentru noi –, dar toate contractele noastre sunt atractive financiar. Însă ceea ce vreau să spun e că absolut toți clienții noștri sunt importanți. Și nu contează neapărat valoarea unui contract. Pentru mine contează însăși speța, dacă este interesantă, dacă te provoacă intelectual și te impune să cauți modalități de rezolvare a dificultăților, să cauți soluții. După atâția ani de practică penală, ordinarul nu mă atrage. 

”După atâția ani de practică penală, ordinarul nu mă atrage.” – Av. Vladislav Roșca

Business Class: După ce ați acceptat acest clientîntregul birou a fost fie felicitat, fie huiduit. În care dintre aceste două extreme s-au aliniat clienții preexistenți și dacă ați simțit nevoia de a vă justifica decizia în fața lor? 

Av. Oleg Efrim: Noi suntem avocați și ne exercităm profesia. Din moment ce acceptăm să lucrăm pentru un client, atunci noi ne facem cu toată diligența meseria, indiferent de ce crede lumea despre client sau despre noi. Ceea ce ne caracterizează este atitudinea profesionistă în munca noastră. Iar oamenii cu care noi lucrăm – cu unii din ei avem contract de cinci ani de zile – ne cunosc nu doar din punct de vedere profesional, ei ne cunosc și ca oameni, care ne sunt percepțiile și valorile. 

Toții clienții noștri sunt acceptați în mod conștient și asumat. Niciodată n-o să explicăm nimănui de ce noi am ales să lucrăm cu un client sau nu. Asta întotdeauna a fost prerogativa exclusivă a noastră. Nicio presiune publică n-o să fie în stare să ne dicteze vreodată comportamentul nostru. Și, în general, nu cred că datorăm cuiva vreo explicație. 

”Nicio presiune publică n-o să fie în stare să ne dicteze vreodată comportamentul nostru.” – Av. Oleg Efrim

Av. Vladislav Roșca: După ce am preluat acest mandat, nimeni din clienții noștri n-a plecat. Iar de puținele dăți când s-a întâmplat să avem vreo discuție conjuncturală pe acest subiect, unul dintre clienții noștri chiar ne-a zis-o direct: „Pe mine nu mă interesează cu cine lucrați și cu cine nu, pe mine mă interesează calitatea serviciului pe care mi-l prestați și atât”. Să stăm acum să ne gândim că poate există cineva din cei care apelau la serviciile noastre și acum nu mai apelează anume din această cauză, nu știu, probabil. Știu doar că nimeni nu ne-a zis asta în față. 

De cele mai multe ori avocatul, într-un fel sau altul, este asimilat clientului. Este mai mult o chestie de percepție la nivel de societate. Am observat că atunci când ai un client în privința căruia există o controversă anumiți oameni se pot reține de a mai apela la serviciile tale, anume ca să nu fie făcută o legătură între aceștia prin intermediul nostru, al avocaților. Și am să dau un exemplu recent. M-a sunat cineva cu rugămintea să recomand unei companii străine un avocat bun în domeniul penal, dar care să nu aibă nicio legătură cu ERA (n.r.: Efrim, Roșca și Asociații) – fiindcă noi deja reprezentăm pe cineva în cadrul acelorași investigații. 

Țin să atrag atenție asupra faptului că nu e vorba de niciun conflict de interese aici. Ei recunosc expertiza noastră și vin la noi după recomandare, însă spun că nu putem fi noi, ci cineva la fel de buni ca noi. De ce se întâmplă asta? Pentru că atât în societate, cât și în structurile de drept persistă mentalitatea că „dacă au același avocat, înseamnă că cumva sunt legați între ei”. Ceea ce este total greșit, în opinia mea. Nu poți să excluzi ca doi oameni sau două societăți comerciale să aibă anumite relații, însă faptul că au sau nu același avocat nu vorbește despre nimic. 

Business Class: Se vehicula că decizia de a accepta acest contract a generat discuții contradictorii și în interiorul echipei, care ulterior au determinat anumite plecări. Cât de mult a fost afectată componența echipei? 

Av. Oleg Efrim: Adevărul e că pe toată echipa a fost pusă o presiune publică enormă după ce am acceptat acest mandat. Noi toți am fost etichetați sau chiar blamați. Dar, de departe, componența echipei n-a fost afectată așa cum a fost percepută din afară sau așa cum alții eventual și-ar fi dorit să se întâmple.

Noi am avut diferite puncte de vedere referitoare la această situație, dar am respectat dreptul fiecăruia de a alege. Colegii au fost raționali, au analizat la rece și fiecare și-a făcut alegerea pentru el. Doi oameni ne-au zis ferm că decizia lor este de a pleca. Și le-am respectat această decizie – mai ales că suntem oameni și înțelegem că nu le poți cere colegilor să pună interesele profesionale mai presus de cele personale. Asta a fost singura schimbare în componența echipei din cauza acestui mandat.  

Av. Vladislav Roșca: Consider că în multe companii se întâmplă la un moment dat tot felul de mișcări tectonice, care pun la încercare echipa. Păi, iată, noi am avut o astfel de încercare. În linii mari, am ieșit mai puternici din toată chestiunea asta. Nu fără pierderi, dar cu fermitate mult mai puternici. 

Cert este că a fost un test de rezistență. Dar orice zguduitură arată cât de bun și cât de solid este fundamentul. Noi am rezistat și am continuat să clădim. Cum spunea soția mea într-o urare recentă către întreaga echipă, „ERA este și va fi”

Business Class: Unele industrii și arii au avut mult de suferit din cauza contextului global, din cauza pandemiei globale de COVID-19. Multe companii n-au fost pregătite de acest lock-down și au avut probleme de intrări și ieșiri de numerar. Cum treceți dvs. prin această perioadă? 

Av. Vladislav Roșca: ERA a avut multe solicitări și continuă să aibă mult de lucru. Probabil datorită specificului meseriei noastre, fiindcă noi prestăm în mod implicit servicii de consultanță. Având în vedere că a fost pentru prima dată când a fost declarată starea de urgență, a apărut nevoia de aplicabilitate a unor norme care n-au mai fost aplicate vreodată. În mod evident, clienții noștri au avut foarte multe întrebări și neclarități. Iar toate problemele lor s-au reflectat în volumul nostru de muncă. 

Pe cât de mult nu s-ar dori, o astfel de stare a lucrurilor duce la întârzieri, la sistarea unor activități sau chiar la blocarea unor afaceri. Toate acestea creează prejudicii, iar de multe ori pentru clienți ele sunt semnificative. Și pentru a trece mai ușor prin toate chestiunile acestea, pentru a nu duce la moartea unor afaceri, clienții au apelat la serviciile noastre anume ca să găsim împreună cea mai bună soluție de ieșire din toate situațiile respective în care s-au pomenit. 

Business Class: Foarte mulți antreprenori au fost puși în situația de a lua decizii drastice pentru a supraviețui – fie au desfăcut contractele de locațiune, fie au diminuat efectivele de personal. Ce decizii de management ați luat dvs. în această perioadă și cum v-au afectat sau vă pot afecta în viitor? 

Av. Oleg Efrim: Noi nu am fost în situația asta financiară, din fericire. Cum spunea Vlad, am avut mult de lucru în această perioadă. Nici măcar n-am deschis subiectul plăților de chirie cu proprietarul, chiar dacă ar fi fost un motiv bun de inițiat această discuție. Pentru că înțelegeam că de partea cealaltă tot este un om care are o familie acasă, iar banii din chiria noastră îi folosește cu siguranță pentru necesitățile lui. Iar în privința oamenilor noștri, au muncit cu toții de acasă și și-au păstrat integral salariile. Noi oferim servicii de calitate, iar acest lucru este posibil doar cu oameni de un anumit calibru. Adevărata valoare sunt oamenii, iar noi am avut grijă de ai noștri. Eu și Vlad de la astfel de măsuri nu era să ne simțim mai bogați. 

Pandemia este un pretext pentru unii oameni de afaceri care înțeleg să facă business într-un anumit fel. Se speculează pe seama asta, dacă vreți. Fie se cer niște reduceri la plățile pentru locațiune, fie se trimit oamenii în concedii din contul lor. Noi am zis că n-o să fim așa și n-o să folosim orice perturbație pentru a păstra niște bani în buzunar. În situația când la toată lumea îi e greu, noi încercăm să căutăm soluții ca toți să ieșim cu cât mai puține pierderi. Asta este filozofia noastră. 

”În situația când la toată lumea îi e greu, noi încercăm să căutăm soluții ca toți să ieșim cu cât mai puține pierderi. Asta este filozofia noastră.” – Av. Oleg Efrim

Business Class: Perspectivele economice mondiale nu sunt tocmai cele mai optimiste. Măsurile de protecție impuse de guverne au avut și continuă să aibă un impact puternic asupra activității economice. Cum evoluează lucrurile pe piață ca răspuns la pandemie? 

Av. Vladislav Roșca: E devreme să facem careva totalizări. Mediul de afaceri încă are stratul acela de grăsime depozitat și pe care îl consumă încet-încet. Spre sfârșitul anului probabil o se se termine aceste rezerve și s-ar putea să avem un val de litigii din astea cu ajustări de contracte, cu aceleași chirii etc. Probabil va fi un val de insolvențe. La noi mulți încă n-au înțeles că instituția insolvenței este creată pentru a ajuta mediul de afaceri, nu pentru a-l nimici. Nu știu, vom vedea evoluția lucrurilor în zona aceasta. 

Eu observ și o oarecare doză de progres ca răspuns la pandemie. Până acuma mulți oameni de afaceri încercau să încheie niște contracte, spre exemplu, fără a apela la birouri de avocați, asistați doar de juriștii lor in house. În mod evident acestora le mai scăpau niște chestii, fiindcă nimeni nu se aștepta că o să fie așa o lovitură. Iar acum foarte mult se atrage atenție la structura unui contract, foarte mult se negociază, lumea a devenit mai precaută, începe deja a analiza și situația de forță majoră. Cu atât mai mult că s-au operat modificări și completări la Codul civil, iar această clauză a fost oarecum redefinită. 

Business Class: Care au fost sau continuă să fie cele mai întâlnite solicitări ale clienților pe timp de pandemie? 

Av. Oleg Efrim: Dacă e să facem un top, cred că pe locul întâi sunt solicitările pe aspecte de dreptul muncii. Am avut și continuăm să avem foarte multe solicitări de la angajatori pentru a oferi mai multă claritate în raporturile de muncă cu angajații. Când am intrat în starea de urgență, multe aspecte nici măcar nu erau reglementate, iar clienții noștri aveau neclarități referitoare la prestarea muncii la domiciliu sau de la distanță, referitoare la timpul de muncă în situații excepționale. Abia spre sfârșitul lunii mai s-au făcut acele modificări și completări în Codul muncii, iar lucrurile au început să devină ușor mai clare. 

În rest, consultanța de zi cu zi, inclusiv consultanța pre-litigioasă, consultanța oferită proprietarilor și locatarilor pentru renegocierea contractelor în contextul situațiilor excepționale generate de starea globală a lucrurilor. 

Business Class: Ați fost abordați de către clienți pentru a oferi expertiză în arii sau în probleme mai puțin comune ca până acum? S-a schimbat ceva pe piața avocaturii de business din Moldova în ultimii ani? 

Av. Oleg Efrim: Avem experiențe cu afaceri mari, pornite în anii '90 și gestionate de generația fondatoare, care trec acum prin restructurări. Spre exemplu, unul din coproprietari poate răscumpăra cota celuilalt partener sau poate decide s-o transmită copiilor. Prognozăm că anume pe segmentul de restructurare a business-ului va fi mult de lucru în urmării ani.

Dacă până acum se cumpărau afaceri pentru că cineva decidea să le vândă, acum a venit timpul acestor oameni să se gândească la cine anume le va continua afacerea. Oamenii care se îngrijesc în timpul vieții de afacerile lor au nevoie de un fel de asistență, iar dacă nu se preocupă acum sau dacă nu reușesc, atunci o să intervină alte instrumente de drept civil – moștenirea, în speță. Acolo, în afară consultanței pe moștenire și partajul masei succesorale între comoștenitori, ar putea apărea și un număr mare de litigii în domeniul realizării succesiunii la generația a doua. 

Av. Vladislav Roșca: Într-adevăr, apare un schimb al generațiilor în afaceri. Transferul între generații constituie o procedură extrem de complexă și provocatoare. De aceea, pentru ca această tranziție la noua generație să se realizeze cu succes, este nevoie de un plan de succesiune prevăzut din timp. 

Toate partajele în afaceri apar datorită faptului că cândva, în anii '90, de exemplu, au fost doi parteneri aproximativ de aceeași vârstă. În timp, fiecare își are energia și forțele lui – unul îmbătrânește mai repede, altul mai încet. Unul dintre parteneri poate decide transmiterea afacerii copiilor. Copiii vin cu viziuni dramatic diferite, cu alte tempouri și alte așteptări. E clar că cu partenerul mai în vârstă care își are partea lui din afacere apar contradicții, diferențe de viziuni. În zona asta cred că va fi mult de lucru.  

Business Class: În acești cinci ani ați ajuns una dintre cele mai căutate case de avocatură de pe piață. Ce ambiții aveți pentru următorii cinci ani?

Av. Vladislav Roșca: Noi în cinci ani am devenit cunoscuți și căutați nu doar de clienți, dar și de specialiști. Dacă în urmă cu cinci ani eram încă o firmă pe piață – poate nu una ordinară, din cauza asocierii noastre –, acum cred că am devenit mai notorii în sfera avocaturii și pentru specialiștii buni din domeniu. Suntem priviți de aceștia ca o firmă reputată pe piață, care nu-i de o zi și despre care nu îți pui întrebări dacă o să fie sau nu și mâine. Specialiștii vin cu mai multă îndrăzneală la noi, judecând după concursurile de angajare pe care le organizăm periodic. Calitatea și competențele acestora sunt net superioare de la an la an, iar asta ne bucură mult. Pentru că vorbește despre o oarecare stabilitate, despre o oarecare maturitate a afacerii. Și ne vom preocupa să menținem acest tonus și în următorii cinci ani. 

Av. Oleg Efrim: Noi în permanență o să căutăm să avem oameni foarte buni și valoroși în echipă, pentru că asta este ceea ce definește o firmă în sfera serviciilor, în special a celor juridice. Oamenii sunt cea mai mai valoroasă investiție în domeniul ăsta. Și noi ne vom preocupa să-i găsim pe ai noștri, pe cei cu care putem împreună să facem drumul ăsta interesant și provocator deopotrivă. 

Strategia noastră de creștere pe termen mediu s-a finalizat, iar noi avem un alt termen în față, o altă provocare. ERA a crescut în acești cinci ani, inclusiv financiar. Dar nu cred că asta este cel mai complicat în primii ani de activitate. Dacă noi o să păstrăm și în următorii cinci ani ritmul ăsta de creștere și aceleași tendințe, asta deja o să vorbească despre performanță. Ambiția noastră este să devenim mai buni, mai puternici și să facem performanță împreună.